Het verhaal van Wajdi Riahi kan gelezen worden als een verhaal van heen en weer geslinger tussen Tunesië en België. De eerste daarvan bracht hem in 2016 naar Libramont, waar hij een beurs won en een cursus volgde aan de AKDT. Zo ontmoette hij een aantal muzikanten en docenten die later partners of vrienden zouden worden, hoewel hij toen nog geen idee had dat hij de wereld van de jazz echt aan het ontdekken was. Terug in zijn vaderland, al met een diploma Arabische muziek, voltooide hij zijn studie muziekwetenschappen terwijl hij de wereld van de jazz verkende. Na zijn studies besloot hij de beslissende stap naar de jazz te zetten door zich in te schrijven aan het Conservatorium van Brussel, waar Eric Legnini zijn leraar zou worden.
In 2020 was hij nog student, maar zijn naam begon al te circuleren in de Belgische scene. Het jaar daarop lanceerde hij zijn eigen trio, dat een debuutalbum opnam. Met de titel "Mhamdeya", naar de wijk in Tunis waar hij opgroeide, raakt de plaat op een onderliggende manier aan zijn eigen cultuur. Tegelijkertijd werd hij ook lid van het Aleph kwintet, een groep waarvan de jazz geworteld is in de Noord-Afrikaanse muziek, met de aanwezigheid van een andere Tunesische muzikant, oudist Akram Ben Romdhane.
Het tweede album van het trio, Essia, werd eind 2023 uitgebracht. Dit album is als een reis tussen Noord-Afrika en Europa, beginnend met een track waarop je de geluiden van de medina hoort waar de jonge Wajdi doorheen liep om zijn muzieklessen te volgen. Het Arabische muzikale erfgoed komt volledig tot uiting in de stambeli, rituele muziek en de Tunesische tegenhanger van de gnaoua.
Er is weinig bekend over Arabische muziek, die vaak beperkt is tot een paar namen. Legendarische zangers als de Egyptische Oum Kalthoum en de Libanese Fairuz, raï-sterren als de Algerijnen Cheb Khaled en Cheb Mami en instrumentalisten als de Tunesiërs Dhafer Youssef en Anouar Brahem. Uiteindelijk is er weinig bekend over de fundamenten van een muziek die ook zijn bronnen uit het Oosten, Afrika ten zuiden van de Sahara en Andalusië haalt.
Weinig muzikanten uit de Arabische wereld hebben hun sporen verdiend in de jazz. Rabih Abou-Khalil en Majid Bekkas zijn daar uitstekend in geslaagd. Wajdi Riahi treedt in hun voetsporen. Hij legt uit wat de link is tussen Arabische muziek en jazz.
Live
Wajdi Riahi treedt solo op (piano en zang).